Har man katter, kan det skje mye artig sier matfar. Får man i tillegg besøk av ubedte gjester (mat), i form av mus, -kan underholdningen bli ekstra stor.
Mossa fanget den i et kott, -men lekte med den til den forsvant oppi en sko. Da matfar ristet den ut, var Isak på plass. De to ble imidlertid bare stående og kikke på hverandre litt, før Isak ønsket musa peace and love, og god tur videre.
Dermed var den lille brune vekk,- igjen.
Isak er ikke glad i mus. Han foretrekker hare og ælj. Ekte mannfolkmat. –Mus er for pingler, sier han.

Den største jegeren av dem alle, Mjåtass, hørte rabalderet fra gostolen i staua, og kom slentrende ut. Da han fikk øye på musa, gikk det kun sekundet før den satt i kjeften på ham. Effektiv musefelle han der karen…
Nå kunne matfar bære begge to ut, siden musa satt godt fast i gapet på the killer. Matmor blir hysterisk av mus, –og matfar hysterisk av hysterisk matmor...

På utsiden skulle det så lekes litt. Musa var av det tøffe slaget, og yppet til bråk. Dette var matfar heldig å få tatt et bilde av!

Musa og Mjå

Enden på visa blei at musa rømte inn i et tørt juletre som lå rundt hushjørnet.
Mjåtassen sto og voktet på tørrgrana, og da matfar løftet på den, rakk ikke Mjå å fakke musa før den smatt inn i glipa mellom snøen og husveggen.
Denne gangen var musa svært heldig…

Så da er det bare å vente at den på ny skal finne seg et hål i huset å krabbe inn i, -og sirkuset starte på nytt igjen…

Godt Nyttår!
Hilsen Sara.

 

10 thoughts on “

  1. en slik en mus har jeg sett på tv opp til flere ganger, de springer fort gitt! att du tørr og ta den i munnen da gitt aldri i livet om jeg har turt det, jeg er litt skvetten der når alt kommer til ansiktet mitt, enn kan jo aldri vite….mjau harepus.ps men jeg trur kanskje streifi har lekt og spist en slik mus hun som bodd ute…men vi har da fått en babis i hus, hun er litt over 12 uger og er norsk skogskatt så hun har nåkk ikke sett eller spist slik mus.
    men kitovoff fortalte meg att hun var med mammaen våres på fjelltur, og der fanget hun en stor rotte og vips var den i magen, til stor sinne og oppkast av mammaen våres, mammaen våres ville ikke kose med kitovoffsen i ansiktet på flere uker efterpå! jeg er litt fin på meg så jeg kan skjønne mammaen våres der ja!
    maju fra harepus og gjengen:-)

    • Heisann 🙂

      Oh yeah, de der krapyla springer så fort atte det er ikke tel å tru. Jeg (Sara) tar slike..og Mjå. Isak og Mossa derimot, vel, jeg sier ikke mer. Ha’kke teften vettu. er altfor seine i angrepsøyeblikket og dermed er musa borte vekk. Mossa leter ennå bak skostativet, jeg sier ikke mer! 😀

      Ohh, rotte! De er jo litt større, men vi tar rubb og rake, alt som rører seg, og spesielt dersom de nærmer seg huset, for ikke å snakke om når de spaserer inn i huset, det får da være måte på, sier jeg…og Mjå 🙂

      Mjauer tilbake til dere alle 🙂

    • 😀
      Mjå er en råing, går bare rett på og så: Bang!

      Det var et skikkelig blinksudd, veldig artig og fortellende bilde det der 🙂

      Ja, matmor man man trygt si er, ehhh, vel, ja! Hun synes de der musene er så raske og uberegnelige, snart piler de hit og dit, for så å pile opp i buksebeina! 😀

      Bloggklemmer sendes tilbake 🙂

    • Hihihi, tusen takk. Vi har egne private fotografører som følger oss som rene Parrapazzier, eller hva det nå heter 😀

      Vi har så mange fortellinger vi «ruger» på. Det skjer jo så mye spennende her ute i skauen, og vi er alltid i nærheten når noe foregår 🙂

      Pusekoser fra Isak og Mjå 🙂

Legg igjen en kommentar

